KWC Denemarken

KWC Denemarken

 

Aankomst en eerste dagen

Op vrijdag 12 juli maakten we na een lange reis voor het eerst kennis met Denemarken. Uiteraard was onze eerste stop bij Racehall, voor een eerste kennismaking met de baan. We hebben één sessie gereden in de normale 200cc karts voor een eerste kennismaking en het beviel ons super. De karts reden zeer goed en de baan is zeer leuk om te rijden. De komende dagen gaan er nog wel een paar wijzigingen aan gebeuren, maar dat zien we maandag dan wel.

's Avonds hebben we meteen onze eerste BBQ gehouden en de sfeer zat er meteen goed in. Het nodige amusement voor de tv, aan de pooltafel en aan de pingpongtafel ontbrak zeker niet. Dit weekend staat er nog geen rijden op het programma. Een beetje de toerist uithangen moet ook kunnen.

 

Het eerste ontbijt op zaterdag heeft gesmaakt en op het moment (10u) zijn er hevige discussies gaande van wat we eventueel kunnen gaan doen vandaag. Het weer zou nog mooi worden, maar voorlopig is er niet teveel van te merken. Sommigen waren bezig over het strand, anderen over het zwembad en nog anderen over sightseeing. Zelf houd ik het graag rustig vandaag. Een beetje bekomen van de reis met misschien tussenin een loop- of zwemtraining en anders wat de toerist uithangen.

 

Uiteindelijk is het gebleven bij de toerist uithangen. We trokken met ongeveer de helft van het gezelschap richting Noorden om naar de Fjorden te gaan kijken en naar het strand te gaan. Dat eerste bleek moeilijker dan gedacht. Een militair domein (weliswaar onbewakend) lag in onze weg, maar hield ons niet tegen. Toen we tal van kogelhulzen en waarschuwingsborden voor mijnen tegenkwamen vonden we het stilletjes aan welletjes en draaiden we terug om een andere weg richting strand te zoeken. Uiteindelijk kwamen we aan een klein dorpje aan met een mini- (zeg maar gerust nano-) strand. Een zeer pittoreske weekmarkt volgde met zeer vriendelijke bewoners en als afsluiter een heerlijk ijsje van een lokale ijscokar. Na onze terugkeer stond er het gebruikelijke tijdverdrijf op het programma: koken, eten, poolen, tafeltennis, tv, ...

De sfeer heeft trouwens nog een enorme boost gekregen, want niemand minder dan de enige echte Corne Snoep is gearriveerd. Nu ons WK team compleet is zijn we pas echt klaar voor het grotere werk de komende dagen.

 

Dag drie had een onverwachte wending. Ik had me voorgenomen een rustdag in te lassen, maar het idee van een bezoekje te brengen aan een lokaal safaripark was net iets interessanter. De andere helft van het gezelschap ging riching Åhrus. Niet om te karten, maar om de stad te verkennen en de lokale cafeetjes af te gaan. In het safaripark hebben Lidia, Marianne, Guy, Don, Corne, Tamara en ikzelf ook wel een leuke tijd gehad. Zowel te voet als met de Jeep was het best interessant om de exotische dieren te spotten. En vaak was het echt zoeken met die gigantische velden waarin ze konden bewegen. De stofstormen die in de zandvlaktes vaak opkwamen hebben we net overleefd en zo hebben toch weer wat meer gezien van Denemarken. Terug in de villa mochten we 's avonds opnieuw nieuwe gasten verwelkomen waardoor ons gezelschap nu bijna compleet is. Joop, Monique en Lorenzo zijn erbij gekomen en dat brengt dus ons totaal op 19 gasten.

De avond werd afgesloten met een pokerstrijd op leven en dood. Ter bescherming hebben we voor de zekerheid toch maar onze helmen opgezet om enige onrust niet te laten escaleren. Op zich een goede keuze aangezien alles uiteindelijk vlot verlopen is. Ruben ging aan de haal met de gigantische prijzenpot van maar liefst 110 kronen . Guillaume mocht nog 50 kronen opstrijken als tweede terwijl Lorenzo, ikzelf en de rest met niets mochten stoppen.

Morgen eindelijk richting kartbaan. En we hebben er zin in!

 

Alle sfeerfoto's op de website van Ruben

 

Trainingsdagen

Op maandag stond de eerste echte trainingsdag op het programma. Het is wel een korte versie geworden, want om 12u30 waren we weer weg. Drie heats gereden en met een goed gevoel afgesloten. Toen we naar de barmensen hun zin niet genoeg consumeerden (wat wil je als je 4 euro 20 cent moet betalen voor drie deciliter cola) zijn we vertrokken. De tijden zijn close van ons team. Ik heb net de beste ronde gereden van 46.301. Natuurlijk wil dat nog niets zeggen, zeker als je ziet dat Marcel 46.349, Ruben 46.441 en Corné 46.507 draaiden. Allemaal aan elkaar gewaagd dus, wat mooi is met het oog op de Nations Cup en het teamklassement! Wat wel opviel is de verandering van de baancondities tijdens de heat en ook in de loop van de dag. De grip verandert zeer sterk in de loop der tijd.

's Avonds hielden we ons tweede pokertoernooi in twee dagen en voor het eerst in mijn leven kon ik de avond afsluiten met prijzengeld. Maar liefst 50 hele kronen mocht ik opstrijken.

 

Dinsdag gingen we in het gebruikelijke ritme door. Vroeg opstaan om zo tegen tien uur onze eerste sessie te kunnen rijden op Racehall. Om de één of andere reden reageerden de karts anders als gisteren. We moesten alerter zijn in de remzones en ook was er iets meer onderstuur. We waren weer sterk aan elkaar gewaagd, Ruben, Marcel, Corne en ik. Misschien zelfs nog iets meer als gisteren, al draaide Corné wel eventjes een 46.0 ! We hebben nog steeds niet veel jongens van de concurrentie gezien, maar onze goeie vriend facebook heeft ons laten weten dat we morgen allicht een hoop concurrenten mogen begroeten. We kijken er naar uit!

Ondertussen wint het pokertoernooi aan interesse, maar helaas zat er voor mij geen geldprijs in vandaag. Als 4e van de 10 kon ik net geen geld opstrijken. Guillaume pakte voor de tweede keer prijzengeld door zijn eerste pokeravond te winnen. Vanavond wordt het vroeg slapen. Beetje schade inhalen.

 

Wat een verschil met gisteren. Ben opgestaan alsof ik herboren ben. Als dat op de kartbaan ook zo verloopt ben ik tevreden. En het bleek ook zo te zijn. In elke sessie had ik een goed gevoel. Twee sessies in middenmoters gereden, eentje in een redelijk goeie en één in een goeie. Het grootste verschil met de vorige dagen lag hem bij mij in het gemiddelde. Voor het eerst heb ik de focus gevonden om alle 4 de sessies mooi constant te rijden met als hoogtepunt de derde sessie in kart 61 waarin ik 12 ronden op rij binnen dezelfde anderhalf tiende van een seconde zat. Er moet wel bij gezegd worden dat die 61 heel comfortabel was qua sturen. Opnieuw mooi samengewerkt ook in ons team. Twee sessies hebben Ruben en ik elkaar geholpen door elkaar voor te rijden, Marcel kwam ook geregeld meedoen en samen met Corné heb ik in de laatste sessie de tegengestelde richting ontdekt. Hier hebben we allebei ook mooi ons voordeel uit gehaald. De dag dus afgesloten met een heel goed gevoel en ik hoop dat ik dat morgen verder kan zetten. De snelheid is er, maar het is elke dag opnieuw een kwestie van aanpassen want de omstandigheden wijzigen voortdurend.

Het hoogtepunt van de dag echter is de aankomst van mijn trouwste supporter. De man die me vanaf dag 1 in wedstrijden bijstaat, al jaren, en de man, die samen met mijn moeder ook heel veel dingen voor mij mogelijk maakte. Ik heb het uiteraard over mijn vader. Nu ik hem aan mijn zijde heb is het setje compleet.

Met nog drie trainingsdagen te gaan ziet het er goed uit. Onze tijden zijn nog heel hard aan elkaar gewaagd, maar soms heeft de ene een wat beter dagje dan de andere. Naar mijn gevoel liep het bij mij vandaag iets beter, een goed dagje dus. Nu afwachten wat morgen brengt.

Marcel had er zin in vandaag. Hij ging de inhaalplekken opzoeken, soms net ietsje te enthousiast :-). Ruben gaf hem daarna een tik. Wat komen we goed overeen in Team Holland :-). Zie onder om het mee te maken!

 

Op donderdag gingen we gewoon op het elan door. We openden met een sessie in de normale richting en in deze sessie heb ik het beste gevoel overgehouden. Kart 66 stuurde prima, maar die motor hield zeer fel in op de rechte stukken. Dat ik nog op een dikke 3 tienden eindigde van de best lap die sessie was een opsteker en gaf me weer extra vertrouwen. De laatste twee sessies reden we opnieuw in de tegengestelde richting en vooral Corné ging weer gigantisch snel. Deze richting lijkt hem nog beter te liggen dan de normale. Voor mezelf is het moeilijk te zeggen of ik op de pace zit. Ik heb het gevoel van wel. Kart 73 leek een redelijk kartje waarin ik tweede werd, maar wel 4 tienden achter Corné. Met 63 was niet veel aan te vangen, maar toch kon ik net weer er iets meer uithalen zodat ik nog net op 5 tienden kon eindigen van de besttijd. Veel meer viel er niet uit te halen en dus ben ik tevreden. Op het moment dat ik dit schreef waren we live een spannende touretappe naar Alpe d'Huez aan het volgen en we eten Italiaans vanavond. Ben eens benieuwd of er nog gepokerd wordt.

 

Trainingsdag 5 ging zo mogelijk nog beter. Iets later op de kartbaan aangekomen vandaag, maar in elke sessie liep het wel lekker. Had steeds een goed gevoel in elke kart waarin ik reed en ook in beide richtingen ging het goed. Heb ook nog een kleinigheid ontdekt in de tegengestelde richting die mn tijden nog iets omlaag haalden. Altijd leuk om zulke kleinigheden nog te ontdekken. Overigens waren we met z'n vieren weer meestal bovenaan te vinden in de tijden. Ik net iets vaker, maar karts spelen natuurlijk ook een rol. Toch heb ik het gevoel dat ik vandaag mn beste sessies heb gereden tot nu toe. Laat het WK maar beginnen zou ik zo zeggen.

's Avonds zijn enkele jongens gaan bowlen, anderen uit eten gegaan. Nick, Bjorn en ik zorgden voor ons eigen eten en een simpel kalkoenfiletbroodje smaakte zeker. We zijn in ieder geval zeker dat we vanavond by far het goedkoopste (jaja, wat zijn we krenterig) hebben gegeten van het gezelschap. 's Avonds was er uiteraard in groep weer de nodige leut om tot een goede nachtrust te komen. Ben benieuwd voor zondag. Maar eerst nog een dagje trainen.

 

De laatste trainingsdag besloot ik het rustig aan te doen. Eigenlijk wilde ik na die goeie dag gisteren vandaag niet meer rijden, maar ik had nog twee sessies over en het is natuurlijk zonde van het geld om die niet op te rijden. Eerste sessie in de tegengestelde richting in een goed kartje verliep goed. Enige probleem was dat uit één trage bocht op het circuit het gaspedaal heel laat reageerde. Voor de rest kon ik de opnieuw zeer snelle Corné redelijk bijhouden en in best lap eindigden we dan ook niet ver uit elkaar. De tweede sessie in de normale richting had ik een matig kartje. Van sturen ok, power niet zo. Op zich kon ik wel mooi aanklampen bij de koplopers tot de kart na 10 ronden de geest gaf. Jammer, maar het gevoel is weer heel goed. Ik ben 100% klaar voor het kampioenschap. Wie weet morgen al een mooi begin met een derde nations cup zege?

 

Nations Cup

Zondag stond eindelijk de Nations Cup op het programma. Uiteraard bestond ons team uit Ruben, Corné, Marcel en ik. In de trainingen reden we elk 10 minuutjes waarna we onze kart ook nog een kwartier lieten afkoelen. Het laatste kwartier van de sessie hebben we onze kart dus in de pits laten staan. Dit om de simpele reden dat de karts harder gaan als de kart koud staat. Na enkele ronden worden de voorbanden te warm met een verlies van grip tot gevolg. Alles zag er goed uit aangezien we in de trainingen de best lap hebben gereden. Iedereen was lekker op dreef. Jammer genoeg was er toen de karts in gang werden getrokken iets mis met de onze. Dit resulteerde in een pijnlijke kartwissel. Achja, verstand op nul en 5 minuten kwalificeren.

Die kwalificatie nam ik voor mijn rekening en het gevoel in de kart was goed. Echter resulteerde dit absoluut niet in het gewenste resultaat. 12e startplek op meer dan 6 tienden achterstand! Tja, dan zijn er maar drie dingen wat ik kon doen. Goed starten, snelheid maximaliseren en constant rijden. Alle drie bleken uiteindelijk voltooid. De start was Le Mans. Echter was het deze keer een "specialleke" aangezien we ook nog driepuntsgordels moesten aandoen. Dit was een mooie kans om vooraan ergens te komen, en dat lukte beter dan ik ooit kon dromen! Iedereen rondom me was hysterisch bezig met hun gordels terwijl ik alles rustig deed. Helaas klikte ik hem de eerste keer ernaast, wat nog zo'n halve seconde kostte. Maar dit was ruimschoots snel genoeg om van P12 naar P5 op te rukken na drie bochten. In onderstaand filmpje kan je de start meemaken.

 

De eerste stint ging goed. Ik kon P5 comfortabel vasthouden (mede dankzij vechtende achterliggers) en draaide zeer constant 43.6 en 43.7. Het was echter wel wachten op de eerste kartwissel aangezien de koplopers wel een halve seconde harder gingen. Uiteindelijk bleek die tweede kart slechts een dikke tiende sneller te zijn. Balen... Ruben deed alles wat hij kon toen hij van me overnam, en zo kwamen we op een gegeven moment zelfs even aan de leiding. Helaas ging het daarna van kwaad naar erger. Onze volgende kart was een drama. Marcel gaf alles, maar er was amper iets uit te halen. Alsof het nog niet erg genoeg was kreeg Marcel als tweede kart een even slecht gedrocht. De race leek verloren toen Corné het stuur overnam. We waren intussen naar P5 gezakt op een redelijke achterstand van het podium.

Corné besliste dat het anders moet worden. Hij reed mooi constant beetje bij beetje naar het podium toe. Toen hij zijn laatste kart kreeg (die opnieuw niet goed was) liet die één van de mooiste stints zien die ik in een lange tijd heb meegemaakt. Pure klasse. Hij vreette de achterstand tov Team Denmark helemaal weg. Het was bijna om te sterven naast de baan. Wat een stress... Uiteindelijk weet Corné in de voorlaatste ronde de derde plek over te nemen en alle Nederlanders (en enkele belgen) waren door het dolle heen. Wat een einde na zo een belabberde race wat betreft gekregen karts. Een half mirakel is het dat we nog op P3 stonden. We wilden winnen, maar gezien de omstandigheden kunnen we niet anders dan tevreden zijn!

Morgen de eerste individuele races. Ik kijk er naar uit! I'm ready :-)

 

Individueel Kampioenschap

Maandag

Race 1, clockwise, kart 47

Eindelijk ging het kampioenschap van start. Dat vreugdegevoel van "eindelijk kunnen we racen" sloeg echter snel om naar irritatie en ongeloof. In race één werd er in alle groepen door de helft van de piloten als kippen zonder kop, runderen, gecastreerde zanglijsters, ... gereden. De omschrijving kan niet erg genoeg zijn. Leuk om te rijden was het niet. Maar ondanks de chaos en een slecht kartje ging het best goed. Ik kwam uiteindelijk als 8ste over de lijn. Door vele time penalties van andere piloten kon het nog een pak beter zijn. Maar jammer genoeg heb ik mezelf zo'n penalty aangesmeerd door één van de meest domste acties die ik ooit gedaan heb uit te voeren. Ik misrekende me compleet bij de entry van de pits en ging vol over de boarding, met een logische penalty tot gevolg.... Jammer, maar verstand op 0 daarna, want er was nog een tweede race te rijden. Marcel had ook een slecht kartje en eindigde ook achteraan. Het feit dat hij wel al de penalties wist te vermijden bracht hem wel iets hoger in de klassering. Corné won zijn eerste race in zijn groep en Ruben eindigde in zijn groep vierde.

 

Race 2, counter clockwise, kart 46

In race 2 kwam ik samen met Marcel en Ruben in een zware groep terecht. Verder zaten onder andere Hackett, Konrad en als belangrijkste naam Borremans in die groep. De kwalificatie had ik het gevoel dat ik nog een tiende liet liggen. Uiteindelijk maakte het niet uit aangezien Konrad de pole pakte met vier tienden voorsprong op Robin, die tweede stond, die op zijn beurt twee tienden voorsprong had op mij op P3.

In ronde één van de race was het gelijk duidelijk dat we Konrad niet terug gingen zien. Die bom was een te grote bom en dat snelheidsverschil konden we niet overbruggen. Ruben en Marcel, die vierde en vijfde gestart waren in iets mindere kartjes, moesten redelijk snel de rol lossen zodat Robin en ik nagenoeg de hele race een spannende tweestrijd uitvochten. Heel bizar om te zien. De eerste helft van het circuit was ik een stuk sneller en de tweede helft van het circuit Robin. De karts waren ongeveer even snel, maar reageerden beiden heel anders. Was best interessant voor analyse (jammer genoeg had ik mn helmcamera niet op). Uiteindelijk reed ik nagenoeg de hele race in Robin zijn bumper en kwam het op de pit stop aan. Die verliep goed bij mij, maar jammer genoeg was ik een paar luttele tienden van een seconden te laat weg uit de pits om hem te pakken. Mooi gedaan van Robin om de kart nog net voor mn neus te gooien uit de hairpin. Er kwam nog één ultieme poging in de voorlaatste ronde maar het lukte niet. Hij hield alles goed dicht. Maar, het gevoel was goed, en eindelijk had ik het gevoel van echt fair racen.

Ruben en Marcel behielden mooi hun vierde en vijfde plaats. Beiden goed gereden. Voor Ruben was het wel een beetje balen omdat hij een goeie kart had geloot. Deze bleek stuk te zijn waardoor hij een reserve kart kreeg die helaas wat minder was. Desondanks heeft hij, net als Marcel, mooi gereden!

Corné kreeg mijn kart uit race 1 in zijn groep. Hij bevestigde het feit dat het een absoluut onding was. Hij reed wel beresterk in het ding en lag lang vierde, tot hij later in de race jammer genoeg twee plekken verloor. Corné reed zeer constant terwijl de anderen naar het einde toe wat sneller werden. Het kan wel zijn dat hij nog enkele plekken klimt, want er is wat onduidelijkheid over eventuele penalties voor de koplopers van die race.

 

Samengevat is het niet het begin van het WK waar ik op hoopte. Vooral dankzij die fout in race 1. De pace was er echter wel, ook in die mindere kart in race 1. En daar trek ik me aan op voor morgen!

 

Dinsdag

Race 3, clockwise, kart 53

Race drie beloofde van te voren al een zware te worden. Onder andere regerend wereldkampioen Robin Borremans, oud wereldkampioen Mathias Grooten en vice wereldkampioen Sebastian Papke zaten in mijn reeks. Wanneer ik dan ook nog eens een kart lootte waarin Manuel Tenschert in zijn (relatief zwakke) reeks niet verder kwam dan een 10de plek werd het helemaal moeilijk. Op zich ging het rijden niet zo slecht. De kart was absoluut een drama, maar toch zat ik niet veraf van de jongens voor me. Een 8ste startplek op slechts een dikke tiende van P4. Jammer genoeg werd er bij de start weer verder gedaan met (zelf)moordacties door enkele jongens waardoor ik gelijk weer vijf plekken verloor. Daarna volgde een inhaalrace waarin ik alles gaf wat ik in mn lijf had zitten. Na veel zwoegen kwam ik als zevende over de streep, maar door een penalty zou ik nog opschuiven naar 6. Het zit voorlopig voor geen meter mee in de races.

 

Race 4, counter clockwise, kart 42 > 69

Het kon blijkbaar nog erger. Nochtans was het begin veel belovend. Vandaag was de baan lichtjes verlegd en in de tegengestelde richting paste ik me ontzettend snel aan. Gelijk in de eerste ronde was de rijlijn spot on en daardoor draaide ik ook in die ronde mn beste ronde in de kwalificatie, die goed was voor P1 een lange tijd. Jammer genoeg kon ik door de te warm wordende banden niet meer versnellen, wat de andere rijders, die de baan niet zo snel onder de knie kregen, wel konden. Uiteindelijk moest ik op P4 starten.

De start verliep goed zonder problemen en ik kon het tempo volgen. Met de ronde werd het gevoel beter en ik maakte me gereed voor een inhaalmanoeuvre. Jammer genoeg sprong dan mn aandrijfketting aan flarden en was de race dus over. Ik kreeg wel een nieuwe kart, maar op dat moment had ik al bijna twee ronden achterstand. Heb er het beste van gemaakt en de overige rondjes als een training beschouwd.

De pech blijft dus aanhouden. Morgen is er weer een dag en wees maar zeker dat ik nu nog meer gebrand ben op winst!

 

Het positieve nieuws dat we van vandaag moeten onthouden is dat Corné en Ruben ijzersterk presteerden! Zij doen nog volop mee voor het kampioenschap en ik zal doen wat ik kan om hen te helpen. Bij Marcel zat het vandaag ook niet zo mee, maar zoals gezegd, morgen weer een dag ;).

 

Woensdag

Race 5, clockwise, kart 49

Wederom een zware groep met onder meer teamgenoten Corné en Ruben. Verder reden ook Novak, Schneider en Breckpott als belangrijkste namen mee. Robin wist zijn race in kart 49 te winnen, maar de tegenstand zat daar in net iets gunstigere karts voor hem. Bij mij was het omgekeerd. Op P4 gekwalificeerd. Novak had de pole voor Ruben en een voor mij onbekende Italiaan die in bomkart 71 zat. 49 stuurde super, maar had niets vermogen op het rechte stuk. Heel de race heb ik op de bumper van die Italiaan gezeten die op zijn beurt heel de race op de bumper van Ruben zat. Elke recht stuk verloor ik twee kartlengtes of meer. Onbegonnen werk om in te halen. Dus moest het aankomen op de pitstops. Mijn pit entry was super, maar het ging mis bij de drukknop. Ik had mijn gordels te strak getrokken en kon net niet tot aan de knop rijken. Uiteindelijk na 5 keer in de lucht te hebben gemept was het raak, maar kostbare seconden, en ook de kans op P3 gingen daardoor in rook op. Als we het positief bekijken, P4 is miijn tweede beste resultaat van het WK. Ruben behield P2 en Corné strandde in mijn bumper op P5. Marcel eindigde in zijn race als zesde.

Edit: blijkbaar zou ik derde zijn geworden in mijn race omdat Novak een penaly kreeg voor een incorrecte pit stop.

 

Race 6, counter clockwise, kart 42

Mijn kart waar ik gisteren mee in panne viel was gemaakt en was vandaag blijkbaar een stuk beter als gisteren. Volgens het reglement kon ik hem loten aangezien enkel de kart waarmee je finisht in rekening wordt gebracht. In de kwalificatie had ik last van een hoop stress en haalde ik alles behalve mijn beste rondje boven. Gelukkig was het voldoende om de kwalificatie met een kleine twee tienden voorsprong te winnen voor Robin.

Ik had een goeie start en initieel bleven Bailly, die Robin snel inhaalde, en Robin even bij. Ik bleef echter constante tijden klokken en reed beetje per beetje weg. Mijn pitstop op het laatste liep perfect en kwam met een ruime voorsprong de baan weer op. Even dacht ik dat de pechduivel alsnog ging toeslaan aangezien de ketting opnieuw lastig begon te doen! Gelukkig brak die nu niet en zat ze na twee ronden pure stress weer op haar plek. Toen ik over de finish kwam was de ontlading enorm. Een enorme oerkreet werd opgevolgd door een waterval van tranen, van geluk en opluchting. Wat een heerlijk gevoel na al die tegenslag die ik van tevoren heb gekend!

Ruben werd wederom tweede in zijn tweede race en Corné pakte een briljante overwinning door Nielsen op een geweldige wijze af te troeven. Corné en Ruben zijn nog steeds in de running voor de titel. Ikzelf heb weer zicht op een finaleplaats.

 

Donderdag

Race 7, counter clockwise, 1 uur, kart 41

Het goed gevoel van gisteren zat nog mooi in mijn lijf en dus ging ik, ondanks de loodzware groep met o.a. Robin Borremans, Mathias Grooten, Jannik Nielsen, Sebastian Papke, ... , toch met veel zelfvertrouwen richting briefing. Eens op de baan ging het niet slecht. Ik had het gevoel dat mijn kwalificatie iets beter kon. Nielsen pakte pole in bomkart 45 voor Robin, die een fractie sneller was als ik.

In de race hadden de leiders, inclusief ik, een goeie start. Nielsen nam gelijk een voorsprong en ik moest alles geven om Robin bij te houden. Achter ons was wel een gat. Na verloop van tijd kon Robin niet meer dezelfde rondetijden draaien en begon ik tijd te verliezen achter hem. Tegelijkertijd begon Mathias achter me weer dichter te komen. Ik moest dus een inhaalpoging plaatsen en de eerste was gelijk de goeien. Ik reed gelijk weg van Robin, Papke en Mathias. Mathias werd later mijn eerste achtervolger maar kwam nooit echt dichter. Niet zo veel later maakte hij zijn eerste pit stop en was het enige belangrijke voor mij om constant te blijven rijden zoals ik op dat moment al bezig was. Heel de race heb ik dus geen mikpunt gehad en op mijn eentje rondgereden. Het einde naderde en ik stelde mijn beide pitstops uit tot de laatste vijf minuten. Deze verliepen beide zeer goed en na de tweede kwam ik 10 meter voor Mathias de baan op. De laatste rondes controleerde ik de voorsprong en eindigde ik als tweede, exact 6 seconden achter Nielsen.

Ruben haalde nog maar eens een mooie tweede plek in zijn race. Corné had een minder kartje en moest helaas tevreden zijn met P4, wat zijn achterstand op Vieira iets vergroot. Marcel eindigde in dezelfde race als ik op P11. Morgen de halve finale en finale. Eens kijken wat voor potten we nog kunnen breken.

 

Vrijdag

Semi-final

De halve finales werden opgesplitst in drie poules. Het lot was ons weer eens niet goed gezind want Ruben, Corné en ik kwamen allemaal in dezelfde poule terecht waardoor we weer punten van elkaar zouden afsnoepen. Bij de kartloting was het weer balen. 57... Filipe eindigde als vijfde hiermee in zijn halve finale, maar had geluk dat sommige rijders teveel met elkaar aan het strijden waren waardoor ze hem uit het oog verloren. In de kwalificatie ging het best goed. Na twee rondes stond ik op P4 en het gevoel was best goed. De laatste twee rondes echter ging het fout. Stuk vor stuk kwamen mijn concurrenten over me heen en strandde ik op P11. Niet waar ik op hoopte, maar toen mijn pa teken deed dat ik in dit minder kartje op slechts twee tienden van pole position stond, kwam het vertrouwen er dat ik best nog wel een degelijk resultaat kon rijden.

Ik maakte een vroege pitstop in de race in de hoop zo tijd te winnen op vechtende voorliggers. De strategie pakte goed uit, al was het heel moeilijk om oud wereldkampioen Gumpenberger in een bomkart voorbij te komen. Na constant dezelfde tijden te klokken haalde ik ook Trügler nog in en wist ik als zevende te finishen. Op zich niet verkeerd met deze kart, maar om nu nog een top 10 plaats te halen in de eindstand moest ik een zeer goede finale race rijden.

 

Final

Ook hier zat het niet mee. Tijdens de kartloting werd het gelijk duidelijk dat in mijn 1/8ste deel van de playoff-tree van de kwalificatie geen goede karts zaten. Tot overmaat van ramp kwam ik ook nog Ruben tegen in ronde twee van deze kwalificatie wat betekende dat minstens één van ons twee een slechte kart zou krijgen voor de race. Dus ofwel weg kansen Ruben voor de titel, ofwel weg kansen top 10 voor mij. Vooraf was afgesproken dat we beiden voor eigen rekening zouden rijden en zo ging het ook. In ronde 1 had ik geen problemen met Roman Schneider. In ronde twee was het een stuk closer met Ruben. Hij had het nadeel dat hij zijn kart nog niet kende (de eerste 4 in de stand moesten geen ronde 1 afwerken in de kwalificatie). In mijn kart lagen onze tijden niet ver uit elkaar en was ik slechts een fractie sneller. In zijn kart was het verschil groter in mijn voordeel. Er moet ook gezegd worden dat zijn kart ook nog niet de optimale bandentepmperatuur bezitte.

In de kwartfinale van de kwalificatie kwam ik uit tegen Mathias. Ik wist dat ik hem kon hebben, maar uiteindelijk maakten twee kleine foutjes in de laatste twee bochten in Mathias zijn kart een einde aan mijn sessie, waardoor ik zevende moest starten in de race én in een mindere kart.

Ook Corné lag er in ronde twee al uit, dus het zag er allesbehalve rooskleurig uit voor ons team.

In de race was het voor mij een kwestie van aanklampen. De kart was niet snel genoeg om naar voren te rijden en dus moest ik vooral kijken naar achterliggers waarvan er velen nog in bomkarts zaten zoals Kampstrup, Novak, ...

Corné reed een mooie race en kwam me al vroeg voorbij. Hij reed een mooi tempo in een matige kart en toen ik hem zag wegrijden had ik het gevoel dat podium voor hem nog kon lukken. Ruben kende in ook een mindere kart (mijn startkart uit de kwali) ook geen makkelijke race en eindigde na een onwaarschijnlijke penalty achteraan, wat hem jammer genoeg P5 kostte in het kampioenschap. Corné kwam net niet hoog genoeg om zijn podium veilig te stellen. Hij kwam slechts een puntje tekort op Mathias voor plaats drie. Dit doet me met pijn in het hart terugdenken aan 2010 toen ik ook op een half puntje na het podium miste.

Ikzelf eindigde de finale race op plek 9, waardoor ik in de stand nog klom van P16 naar P13. Niet verkeerd, gezien de enorme pech in de eerste twee dagen! Ik ben blij dat ik nooit heb opgegeven en heb kunnen terugslaan in het tweede deel van het kampioenschap. Die titel en het eindpodium waren weer veraf, maar eens moeten de (geluks)kansen keren en ga ik er dus volgend jaar weer vol voor!

Het teamkampioenschap sloten we af op een mooie tweede plaats achter BlueStar en ook de mooie derde plaats in de nations cup blijft zeker in ons geheugen gegrift!

Als laatste wil ik alle supporters bedanken die me volgden en steunden dit kampioenschap! Jullie steunden me enorm in de moeilijke momenten en gaven me vleugels in de goeie! BEDANKT!

Copyright 2012 © All Rights Reserved